40 حديث ماه مبارک رمضان؛ ثواب روزه و آداب روزه دار
رهبر معظم انقلاب وامام خمینی جنگ نرم شهدا حجاب وعفاف فرهنگ

کارفرهنگی باطل


صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... INF صفحه بعد

نوشته شده توسط : مدیریت پایگاه سایبری اسلام دین جاودان

: خداوند روزه را واجب کرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند. من لا يحضره الفقيه، ج 2 ص 43، ح 1 3-روزه آزمون اخلاص قال اميرالمومنين عليه السلام: فرض الله ... الصيام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على عليه السلام فرمود: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد. نهج البلاغه، حکمت 252 4-روزه ياد آور قيامت قال الرضا عليه السلام: انما امروا بالصوم لکى يعرفوا الم الجوع و العطش فيستدلوا على فقر الاخر. امام رضا عليه السلام فرمود: مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بيچارگى آخرت را بيابند. وسائل الشيعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرايع، ص 10 5-روزه زکات بدن قال رسول الله صلى الله عليه و آله لکل شيئى زکاة و زکاة الابدان الصيام. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: براى هر چيزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. الکافى، ج 4، ص 62، ح 3 6-روزه سپر آتش قال رسول الله صلى الله عليه و آله: الصوم جنة من النار. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.» الکافى، ج 4 ص 162 7-اهميت روزه الصوم فى الحر جهاد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: روزه گرفتن در گرما، جهاد است. بحار الانوار، ج 96، ص 257 8-روزه نفس قال اميرالمومنين عليه السلام صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام. اميرالمومنان على عليه السلام فرمود: روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست. غرر الحکم، ج 1 ص 416 ح 64 9-روزه واقعى قال اميرالمومنين عليه السلام الصيام اجتناب المحارم کما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب. امام على عليه السلام فرمود: روزه پرهيز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏کند. بحار ج 93 ص 249 10-برترين روزه قال اميرالمومنين عليه السلام صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن. امام على عليه السلام فرمود: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است. غرر الحکم، ج 1، ص 417، ح 80 11-روزه چشم و گوش قال الصادق عليه السلام اذا صمت فليصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک. امام صادق عليه السلام فرمود: آنگاه که روزه مى‏گيرى بايد چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏دار باشند.«يعنى از گناهان پرهيز کند.» 12-روزه اعضا و جوارح عن فاطمه الزهرا سلام الله عليها ما يصنع الصائم بصيامه اذا لم يصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه. حضرت زهرا عليها السلام فرمود: روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد. 13-روزه ناقص قال الباقر عليه السلام لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر. امام باقر عليه السلام فرمود: روزه اين افراد کامل نيست: 1 - کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند. 2 - بنده فرارى تا زمانى که برگردد. 3 - زنى که اطاعت‏شوهر نکرده تا اينکه توبه کند. 4 - فرزندى که نافرمان شده تا اينکه فرمانبردار شود. 14-روزه بى ارزش قال اميرالمومنين عليه السلام کم من صائم ليس له من صيامه الا الجوع و الظما و کم من قائم ليس له من قيامه الا السهر و العناء. امام على عليه السلام فرمود: چه بسا روزه‏دارى که از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى که از نمازش جز بيخوابى و سختى سودى نمى‏برد. 15-روزه و صبر عن الصادق عليه السلام فى قول الله عزوجل «واستعينوا بالصبر و الصلوة‏» قال: الصبر الصوم. امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند عزو جل که فرموده است: از صبر و نماز کمک بگيريد، صبر، روزه است. 16-روزه و صدقه قال الصادق عليه السلام صدقه درهم افضل من صيام يوم. امام صادق عليه السلام فرمود: يک درهم صدقه دادن از يک روز روزه مستحبى برتر و والاتر است. 17-پاداش روزه قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى ; الصوم لى و انا اجزى به رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم. 18-جرعه نوشان بهشت قال رسول الله صلى الله عليه و آله ; من منعه الصوم من طعام يشتهيه کان حقا على الله ان يطعمه من طعام الجنة و يسقيه من شرابها. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: کسى که روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست که به او از غذاهاى بهشتى بخورانند و از شرابهاى بهشتى به او بنوشاند. 19-خوشا بحال روزه داران قال رسول الله صلى الله عليه و آله: طوبى لمن ظما او جاع لله اولئک الذين يشبعون يوم القيامة رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خوشا بحال کسانى که براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت‏سير مى‏شوند. . 20-مژده به روزه ‏داران قال الصادق عليه السلام ; من صام لله عزوجل يوما فى شدة الحر فاصابه ظما و کل الله به الف ملک يمسحون وجهه و يبشرونه حتى اذا افطر. امام صادق عليه السلام فرمود: هر کس که در روز بسيار گرم براى خدا روزه بگيرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند. 21-شادى روزه دار قال الصادق عليه السلام: للصائم فرحتان فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء ربه امام صادق عليه السلام فرمود: براى روزه دار دو سرور و خوشحالى است: 1 - هنگام افطار 2 - هنگام لقاء پروردگار (وقت مردن و در قيامت) 22-بهشت و باب روزه ‏دارن قال رسول الله صلى الله عليه و آله 7; ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: براى بهشت درى است‏بنام (ريان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند. وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح‏31. 23-دعاى روزه ‏داران قال الکاظم (عليه السلام): دعوة الصائم تستجاب عند افطاره امام کاظم (عليه السلام) فرمود: دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود. 24-بهار مومنان قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى کوتاهش براى روزه دارى بهره مى‏گيرد. 25-روزه مستحبى قال الصادق (عليه السلام): من جاء بالحسنة فله عشر امثالها من ذلک صيام ثلاثة ايام من کل شهر. امام صادق عليه السلام فرمود: هر کس کار نيکى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه است. 26-روزه ماه رجب قال الکاظم (عليه السلام): رجب نهر فى الجنه اشد بياضا من اللبن و احلى من العسل فمن صام يوما من رجب سقاه الله من ذلک النهر. امام کاظم (عليه السلام) فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هرکس يک روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به او مى‏نوشاند. من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 56 ح 2 27-روزه ماه شعبان من صام ثلاثة ايام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان کتب الله له صوم شهرين متتابعين. امام صادق (عليه السلام) فرمود: هر کس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل کند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏کند. وسائل الشيعه ج 7 ص 375،ح 22 28-افطارى دادن قال الصادق (عليه السلام) من فطر صائما فله مثل اجره 7; امام صادق (عليه السلام) فرمود: هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. 29-افطارى دادن قال الکاظم (عليه السلام) فطرک اخاک الصائم خير من صيامک: امام کاظم (عليه السلام) فرمود: افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است. 30-روزه خوارى قال الصادق (عليه السلام) : من افطر يوما من شهر رمضان خرج روح الايمان منه وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 73، ح 9 31-رمضان ماه خدا قال اميرالمومنين 6 : شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى امام على (عليه السلام) فرمود: رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است. 32-رمضان ماه رحمت قال رسول الله (صلى الله عليه و آله): ... و هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار. رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: بحار الانوار، ج 93، ص 342 33-فضيلت ماه رمضان قال رسول الله (صلى الله عليه و آله) ;) ان ابواب السماء تفتح فى اول ليلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر ليلة منه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 34-اهميت ماه رمضان قال رسول الله (صلى الله عليه و آله) ;) لو يعلم العبد ما فى رمضان لود ان يکون رمضان السنة رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: بحار الانوار، ج 93، ص 346 35-قرآن و ماه رمضان قال الرضا (عليه السلام) ;) من قرا فى شهر رمضان اية من کتاب الله کان کمن ختم القران فى غيره من الشهور. امام رضا (عليه السلام) فرمود: هر کس ماه رمضان يک آيه از کتاب خدا را قرائت کند مثل اينست که درماههاى ديگر تمام قرآن را بخواند. 36-شب سرنوشت‏ ساز قال الصادق (عليه السلام) ;) راس السنة ليلة القدر يکتب فيها ما يکون من السنة الى السنة. امام صادق (عليه السلام) فرمود: آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 37-برترى شب قدر قيل لابى عبد الله (عليه السلام) ;) کيف تکون ليلة القدر خيرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فيها خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر. از امام صادق (عليه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ حضرت فرمود: کار نيک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است. 38-تقدير اعمال قال الصادق (عليه السلام) ;) التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين. امام صادق (عليه السلام) فرمود: برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويکم و تنفيذ آن در شب بيست‏سوم. 39-احياء شب قدر عن فضيل بن يسار قال: کان ابو جعفر (عليه السلام) اذا کان ليلة احدى و عشرين و ليلة ثلاث و عشرين اخذ فى الدعا حتى يزول الليل فاذا زال الليل صلى. فضيل بن يسار گويد: امام باقر (عليه السلام) در شب بيست و يکم و بيست‏سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آيد و آنگاه که شب به پايان مى‏رسيد نماز صبح را مى‏خواند. وسائل الشيعه، ج 7، ص 260، ح 4 40-زکات فطره قال الصادق (عليه السلام) ;) ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة يعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله عليه و آله) من تمام الصلوة. امام صادق (عليه السلام) فرمود: تکميل روزه به پرداخت زکاة يعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آله) کمال نماز است. وسائل الشيعه، ج 6 ص 221، ح 5


اگر این متن را از پایگاه کپی می کنید لطفا این لوگو را درادامه (آخر)متنی که کپی کرده اید بگذارید

لوگوی شماره 3 پایگاه

این مطلب را به زبان های دیگر بخوانید


:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : 21 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








چه جنگ باشد چه نباشد راه من و تو از کربلا می گذرد؛ باب جهاد اصغر بسته شد باب جهاد اکبر که بسته نیست... کپی برداری ازمطالب باذکرمنبع باعث قوت قلب ماست